Interviu cu Gabriel Roceanu – CEO Crama Oprișor

Vinul este una din băuturile preferate ale membrilor comunității FabricatinRO și a românilor în general. În țara noastră vinul are o istorie veche și se bucură de o atenție deosebită atât din partea locuitorilor țării noastre, cât și din partea iubitorilor de vin de peste hotare. De aceea, ne-am gândit că un interviu cu un expert în vin nu putea lipsi din seria noastră de materiale inspiraționale, așa că l-am provocat pe Gabriel Roceanu – CEO al celebrei Crame Oprișor să ne răspundă la câteva întrebări în exclusivitate și iată ce a ieșit!

1. Cum v-a venit această idee de business? Aveți un model în domeniul afacerilor sau preferați să fiți complet original?

GR : Ideea de business cu vinuri românești aparține familiei Reh din Leiwen din Germania. Începând din anul 1920, familia Reh a costruit, pas cu pas, una dintre cele mai prestigioase crame din Germania al cărei nume actual este Reh Kendermann. În anul 1994, Dl Carl Reh s-a gândit că România poate produce și furniza întregii lumi, vinuri excepționale. Astfel a înființat aici compania Carl Reh Winery, care, la începuturi, între anii 1994 și 1997 avea ca obiectiv selectarea vinurilor românești de calitate și exportarea lor către piața internațională. Dupa anul 1998, Carl Reh Winery din Romania a început să investească în propria cramă și podgorie, în arealul viticol al comunei Oprișor, din județul Mehedinți. După o perioadă în care noua podgorie replantată a Oprișorului a început să rodească, și crama s-a remodelat cu fluxuri moderne și eficiente, iar începand cu anul 2007, “Crama Oprisor” a devenit brandul comercial al companiei Carl Reh Winery din România. 

2. De ce ați ales acest nume pentru brandul pe care l-ați fondat? Ce reprezintă el?

GR : Crama Oprisor readuce la viață valorile reale, uitate în timp, ale Olteniei Profunde. Imaginea Olteniei ca un areal viticol cu un imens potential a fost vreme de zeci de ani dezavantajată în comparație cu alte zone viti-vinicole ale țării. Podgoriile Oprișorului au o tradiție și istorie bogate, însă neștiute suficient de publicul larg. Viile si fâneţele de pe moșiile boierești de pe Valea Drincei sunt menționate în arhivele istorice din mijlocul secolului XVII, atunci când familile Brâncovenilor le lăsau moștenire urmașilor lor. Actuala Crama din Oprisor aparține locului, cultivă valorile acestuia și le oferă publicului în forma lor autentică.

3. De cât timp ați lansat produsele dumneavoastră pe piață?

GR : Primul vin imbuteliat de la Crama Oprișor a fost La Cetate, o familie de vinuri monovarietale, premium, lansată în anul 2002, în România

4. Prin ce metode a fost finanțată Crama Oprișor? S-a investit mult până a atins acest nivel?

GR : Investiția proprietarului Cramei Oprișor a început să fie implementată începând cu anul 1997. Până în acest moment, în podgoria și Crama Oprișor s-au investit cca 12mil €, atât din fonduri propri ale acționarului cât și din proiecte susținute de Uniunea Europeană.

5. Care este publicul țintă al produselor/serviciilor dumneavoastră?

GR : Crama Oprisor se adresează iubitorilor vinurilor de calitate. Producem atât vinuri clasice, tinere, foarte abordabile în viața de zi cu zi, în orice context, cât și vinuri premium și ediții unice, serii limitate, unele dintre ele irepetabile. Clienții Cramei Oprișor sunt oameni care își doresc o clipă de delactare lângă un pahar cu vin care stârnește aptetitul și susține preparatele culinare atent pregătite.

6. Cum se diferențiază produsele/serviciile dumneavoastră față de cele ale competiției?

GR : Vinurile Cramei Oprișor sunt altfel decât orice alt vin din piață. Chiar dacă soiul sau soiurile de struguri din vinurile Oprișorului se regăsesc și vinurile produse de concurență, există elemente senzoriale suficiente care fac vinurile Cramei Oprisor să se poziționeze ferm în memoria oricărei persoane care are ocazia sa le guste. Totodată, mesajul intergrat – substanță-imagine-poveste – al fiecărui vin și a fiecărei etichetă de produs de la Crama Oprisor este unic, autentic, original și inconfudabil.

7. Care sunt cele mai mari provocări la care a trebuit să faceți față până în acest moment?

GR : În primul rând evoluția zilnică a condițiilor meteo. Vinul își începe viața în podgoria aflată sub cerul liber. Dezvoltarea strugurilor depinde de vreme, de temperaturi, de precipitații, de soare și de adierea vântului. Probabil, industria vinului este una dintre cele mai meteo-sensibile activități economice. Alte provocări constante sunt din zona macro-economică și socială. Este extrem de dificil să produci calitate în condițiile unei infrastructuri slab dezvoltate la nivel național. Bunăstarea vieții localităților din zonele rurale este mult sub nivelul la care s-ar dori astăzi.

8. Cât de aproape considerați că sunteți de obiectivele pe care vi le-ați propus inițial?

GR : Noi setam obiective noi periodic, unele pe termen lung, altele pe termen mediu si altele pe termen scurt, adică de la o zi la alta. Așa stau lucrurile astăzi, nevoia de adaptare rapida la fenomenele din jur ne obligă să fim atenți și să avem reacționăm rapid. De cele mai multe ori ne depășim obiectivele, însă sunt și situații când nu reușim să ne atingem target-ul. Așa stau lucrurile în viața reală. Din acest motiv, noi ne stabilim obiective realiste, suntem bucuroși atunci când le atingem și mergem mai departe să rezolvăm altele pe care nu am reușit să le îndeplinim.

9. Cum vă imaginați că se va dezvolta afacerea în următorii cinci ani?

GR : Am speranța că mediul social, economic și politic de la nivel modial va permite populației să se bucure de existența vieții pe pământ. Numai așa industriile creative, din care facem parte și noi, industria vinului, vor putea produce performanța și valori constante.

10. Puteți să ne povestiți despre un highlight din existența companiei dumneavoastră?

GR : Finalul anului 1999. Atunci când proprietarul / acționarul companiei a decis să investim în propria podgorie și cramă. Până atunci produceam vinuri în crame închiriate și din struguri cumpărați de la diverși podgoreni. După anul 1999, preluarea controlului în privința cultivării strugurilor și a producției de vinuri a fost un moment crucial în existenta companiei Carl Reh Winery cunoscută acum în calitate de Crama Oprișor.

11. Care considerați că sunt trei din cele mai importante calități pe care trebuie să le aibă un antreprenor pentru a avea succes pe piața românească?

GR : Curaj. Implicare. Ințelepciune.

12. Cât de important considerați că este colaborarea dintre producătorii români și dacă considerați că este important ca ei să colaboreze, de ce susțineți acest lucru?

GR : Colaborarea este esența dezvoltării unei societății. Nimeni nu a produs valoare de-a lungul istoriei de unul singur. Bineînțeles că sunt elemente care diferențiază radical producătorii între ei și asta se numește Identitate. Însă toată lumea reacționează în relație cu mediul înconjurător. Sunt, deseori, chestiuni commune care ne privesc pe toți cei din industria vinului: cum ar fi structura legislativă a viei și vinului. Alte elemente punctuale ar fi relațiile pe care le dezvoltăm cu furnizorii de inputuri, mai ales resursele generale necesare industriei. Ne ajutăm reciproc prin schimburi dese de opinii, analize si recomandari. Un domeniu fundamental unde incercam sa construim o colaborare puternică este vânzarea vinurilor pe piețele internaționale. Obiectivul este de a crește popularitatea României ca țară producătoare de vinuri foarte bune.

13. Dați exemplu de o calitate la care considerați că nu vă întrece nimeni și spuneți-ne ce rol are aceasta în succesul afacerii pe care o conduceți?

GR : Dacă aș considera că dețin o calitate unică prin care mă poziționez în vârful piramidei, atunci sigur m-aș înșela amarnic. Cu siguranță undeva, cineva, deține această calitate identică cu a mea însă mult mai puternică și mai consistentă. Am speranța că intuiesc corect locurile unde se află depozitate toate ingredientele calității și din acest motiv fac zilnic antrenamente ca să ajung acolo, să le pot utiliza la adevăratul lor potential.

14. De ce credeți că este important ca toți românii să cumpere mai mult de la conaționalii lor?

GR : Cumpărarea unui vin nu este o impunere, nu are cum să fie așa. Vinul se cumpară întâi cu emoție și abia apoi cu bani. Nevoia de a cumpara un vin se naște din grăuntele de satisfacție pe care o atingi atunci cand îl guști. Si această satisfacție vine și ea din altă sursă numită: Încredere. De ce ar cumpăra românii vin romanesc ? Din patriotism? Hmmm, poate ca și din patriotism, însă nu aș poziționa acest sentiment pe primul loc în decizia de alegere a unui vin. În primul rand, consumatorul român cumpără vin românesc pentru ca este bun. Clar. Vinurile românești, astăzi, sunt mult, mult mai bune decat vinurile românești produse în urmă cu mai bine de 30 de ani. Și, de multe ori, sunt mai bune și decat multe vinuri din străinătate. În al doilea rând, un vin romanesc oferă garanția tangibilă a cramei care îl produce. Sigur că și o cramă din Italia oferă garanție. Însă consumatorul român are la îndemână contactul direct, uman, fizic, cu crama românească. Poate oricând vedea, gusta, întreba, cere ceva, pentru că majoritatea cramelor din România sunt accesibile publicului, iar personalul de la fiecare cramă este aici, printre oameni, circulă, prezintă, răspunde la întrebări.

15. Care considerați că sunt avantajele producătorilor români care fac parte din comunitatea FabricatinRO?

GR : Comunitatea FabricatinRO susține valorile naționale, reale, valorile românești oferite lumii cu dovada autenticității. FabricatinRO are rolul de a coagula realizările manufacturii autentice, românești. În conjunctura de azi, a curentului de unificare și globalizare a cât mai multor produse din piața mondială, este mare nevoie de identitate și de mesaje coerente despre valorile specifice ale creativitătii umane. N-aș vrea să deviez către o zonă pesimistă, însă astăzi, supra-reglementarea vieții pe pământ cauzează extrem de mult. Legăturile interumane par că se transformă în conexiuni digitale. Dispare, pas cu pas empatia. Niciodadă nu mi-aș dori ca empatia si liberul arbitru să devină exclusiviste și un lux inabordabil pentru majoritatea locuitorilor planetei.

Ti-a placut articolul? da-i un share!

Share pe Facebook
Share pe Twitter
Share pe Linkdin
Share pe Pinterest

Lasa un comentariu

Te-ar putea interesa si: