Înţeleasă greşit de mulţi, Dacia Duster, un SUV romanesc, este genul de maşină care face din tradiţionalul „grătar la pădure” mai mult decât o simplă activitate culinară. Departe de rafinamentul unei Skoda Yeti, sau aspectul de baiat cizelat al Qashqai-ului, Duster se joacă într-o ligă numai al lui. Sigur, la banii daţi pentru un Duster 1.5 dCI 110 cp 4×4 ajungi la preţul unui SX4 bine dotat, sau un Kia Sportage etc, doar că în timp ce principalii concurenţi ai Dusterului sunt mai mult crossovere pentru oraş şi făcute pentru ieşiri ocazionale doar pe drumuri neasfaltate, realizăm că Duster are concurenţi doar la preţ, nu şi la abilităţi off-road.
Cu garda la sol de 21 centimetri, unghiul de atac de 30 grade şi un unghi de ieşire de 35 grade, îl fac pe Duster un concurent de temut pentru adevăraţii grei ai clasei SUV-urilor: VW Touareg, Toyota Land Cruiser sau Mitsubishi Outlander. De altfel sistemul 4×4 provine de la fratele vitreg Nissan Qashqai.
Are acest SUV românesc si puncte slabe?
Însă toate aceste abilităţi de off-road vin cu un set de dezavantaje. Pentru a avea un unghi de atac mai mare, partea din faţă este foarte înaltă şi rotunjită, astfel că la înaintare avem un coeficient aerodinamic de 0.42, faţă de 0.33 la Nissan Qashqai şi 0,37 la Skoda Yeti. Această rezistenţă la înaintare se manifestă printr-un consum ridicat, zgomot la rulare ridicat dar şi stabilitatea are de suferit la viteze mari. Tot pentru off-road a fost modificată şi cutia de viteze, astfel rapoartele scurte, în special în treapta întâi, te ajută să urci cu uşurinţă o rampă cu un unghi ceva mai mare, dar la viteze mari chiar dacă eşti în treapta a şasea turaţia la 130 km/h trece de 3000rpm.
Pentru abordarea drumurilor cu o dificultate ceva mai ridicată, garda la sol de 21 cm şi suspensiile îţi vor fi de folos, însă atenţie mare la stabilitatea în curbe, cei de la Dacia au lipit chiar şi un sticker care să te avertizeze de acest lucru, foarte inspiraţi.
Din păcate la capitolul siguranţă s-a făcut cel mai mare rabat, ESP nu vine standard şi poate fi comandat doar pentru versiunea 1.5 dCI 110cp 4×4. Cu toate că este un SUV, Duster are frână cu tambur pe puntea spate indiferent că ai optat sau nu pentru ESP. Trebuie să ţii minte că ESP nu te salvează dacă încerci să-l contrazici pe Newton. Şi dacă ai incercat probabil vei ştii deja că Dusterul nu are decât 4 airbag-uri.
Ce spun străinii despre cel mai apreciat SUV românesc?
Cu toate acestea, Duster deja se bucură de succes în Vest şi la noi în ţară. Este o maşină decentă, la un preţ decent ce se axează mai mult pe talentul în off-road.
În primul rând preţul cântăreşte cel mai mult pe balanţa decizională, raportul calitate/preţ este imbatabil pentru Duster. Din păcate mulţi îl vor cumpăra pentru statut şi nu pentru talentul său de off-roader. Şi chiar dacă o cumperi pentru statut, tot primeşti o maşină spaţioasă, practică şi cu o vizibilitate bună.
De evitat totuşi jantele de aliaj dacă te aventurezi în off-road ceva mai des, însă nu ai nevoie de 4×4 când vrei să testezi bordurile din Bucureşti. Scaunele din piele nu sunt încălzite şi le poţi folosi doar 3 luni pe an, aşa că evită-le. Nici culoarea albă nu este o alegere înţeleaptă, mergi pe ceva mai închis şi de preferat să fie vopsea metalizată.
Daca ti-a placut acest articol despre cel mai apreciat SUV romanesc, iti recomandam sa citesti si Reducere Dacia Duster.