fbpx

Dacia Lastun – Un vis mic pentru o lume mare

Uneori suntem nostalgici după anumite amintiri, perioade, anumite prietenii, sau unele obiecte care au fost în posesia noastră. Oamenilor le este greu să renunțe la obiectele care au fost mult timp în posesia lor, care le-au oferit anumite beneficii, cu care au petrecut o parte din viață. Un astfel de „membru al familiei” este DACIA 500 LĂSTUN, o mașină românească a anilor 1988-1991. Un autoturism românesc de mici dimensiuni, fabricat la Timișoara, dovadă a bunei funcționări a  industriei constructoare de mașini.

DACIA LĂSTUN poartă numele unei păsări, fiind cea mai mică dintre rândunici. Nu știm dacă asemănarea dintre cele două se referă la faptul că pasărea lăstun este gălăgioasă, sau că sunt bune zburătoare, mulțumită formei aerodinamice ale corpului. Dar suntem siguri că forma ar putea fi asemănată, fiind o mașină mică, ușoară, în culori tari, produsă de Tehnometal. Primul lot de autoturisme a fost pus în vânzare în 1989, la vremea când Nicolae Ceaușescu ar fi vrut ca românii să se descurce singuri, fără ajutor din exterior. De aici ar fi venit și ideea construirii unui automobil de oraș, cu consum redus, care să se plieze pe dezvoltarea rutieră de la acel timp.

În Timișoara a fost fabricată în 3 serii, putând să transporte 4 persoane, dar nerăbdarea lui Nicolae Ceaușescu, a fost ca o pată neagră pentru istoria Lăstunului.

„Primele două-trei bucăţi să fie gata până la 23 august, ca să putem ieşi cu ele la demonstraţie. Adică trebuie început imediat, luat un model de motor mic şi făcut o schiţă, nu spun proiect, nici nu vorbesc de proiect. Schiţa să fie făcută din lemn sau din tablă, imediat pregătit, şi pe urmă, într-o săptămână, să începeţi să turnaţi piesele, fără calcule, fără proiectare. Nu proiecte ne trebuie, ci să lucrăm în trei luni ceea ce se lucra înainte în trei ani”, le explica Ceauşescu inginerilor în timpul unei întâlniri de lucru.

Am găsit aici câteva curiozități despre fabricarea DACIEI LĂSTUN, împovărate de termenele limită ale dictatorului.  Inginerii au fost nevoiți să taie pe jumătate motorul de Oltcit, i-au montat un carburator de Dacie şi o pompă de benzină electrică. Pe același site aflăm că fiecare dintre serii a fost fabricată cu lipsurile ei:

Prima versiune folosea fibra de sticlă pentru toate componentele de caroserie (inclusiv portierele), nu avea tapiţerie la interior, scaunele erau îmbrăcate în vinil iar stopurile mici nu aveau lumini penru mersul înapoi.

A doua versiune dispunea de elemente de caroserie din tablă şi fibră de sticlă, portierele erau tapiţate pe interior iar scaunele puteau rămâne îmbrăcate în vinil sau tapiţate, după bunul plac al clientului.

A treia serie a fost fabricată exclusiv după revoluţie, şi avea caroseria construită integral din tablă, stopuri mari, lumini pentru marşarier şi lămpi de ceaţă, hayon cu yală exterioară, grila frontală separată de capotă iar ultimele modele primiseră şi stergător de lunetă.

De ce am ales să vă vorbim despre acestă mașină, dacă nu mai există? Și chiar dacă ar mai exista ar fi piesă de muzeu. Pentru că DACIA LĂSTUN era fabricată în proporție de 90% din producția internă, având prețul de 52.000 lei. Această uzină nu doar că oferea locuri de muncă, dar este o dovadă că ne puteam descurca prin propriile forțe, asta dacă oamenii ar fi fost lăsați să lucreze în voia lor, să nu fie grăbiți și îngrădiți. Rezultatul doleanțelor absurde ale dictatorului s-a concretizat în vinderea a 6.532 de unități, cu o calitate îndoielnică.

Astfel că trebuie să înțelegem că putem avea resurse, oameni, bani, dar trebuie să știm să le administrăm. Dacă sunt oameni competenți în anumite procese, în anumite domenii, atunci să-i lăsăm pe ei să-și facă treaba, să nu pretindem că ne pricepem la toate! La fel cum trebuie să-i găsim pe acești profesioniști, să-i plătim, să-i susținem, să-i reciem pentru munca pe care o depun, să înțelegem cât este de important fiecare proces. Putem spune că încă mai avem dezvoltate unele ramuri ale economiei, dar dacă nu sunt oameni competenți, vor fi duse la faliment. Să avem încredere în oameni!

 Sursa imagine: https://www.4tuning.ro/

Prin crearea unui cont sunteti de acord cu Termenii & Conditiile.