Exportul produselor fabricate în România

Pentru un producător român exportul ar trebui să fie o excelentă oportunitate de a-și mări piața. Suntem 22 de milioane de cetățeni raportat la o populație mondială de peste 7 miliarde de locuitori.

Un exportator își completează mai bine golurile de producție, va avea fluctuații sezoniere mai mici, poate să obțină un preț mai mare pe produs în țările cu un nivel mai ridicat al veniturilor și aduce un beneficiu important pentru economia națională deoarece creează locuri de muncă în țară și atrage venituri din străinătate.

Exporturile sunt profitabile pentru producători, vânzările cresc mai rapid, afacerea este mai puțin supusă riscului de piață iar salariații au un grad de siguranță mai ridicat. Accesul pe piețe străine este și un test al calității. Exportatorii reflectă exigențele și standardele piețelor străine în întreaga lor producție.

În România există un vast potențial pentru export neexplorat. Raportat la Europa, România are o cotă redusă a exporturilor și la cele existente prețul scăzut este un element important, iar nivelul tehnologic, inovația și unicitatea au un aport mai mic.

Un mare producător are capacitatea, consultanții și expertiza să acceseze piețe externe însă companiile mici, care au produse solicitate pe piețe externe la un nivel de calitate suficient, sunt așa de ocupate să realizeze operațiunile de zi cu zi încât uneori nici nu iau în calcul potențialul lor de export. Deseori își închipuie că exportul este o operațiune complicată sau că nu au suficiente resurse. Mai este adevărat și că accesul pe o piață nouă este prea costisitoare pentru ei.

Accesarea unor piețe externe este complicată și costisitoare pentru un mic fabricant român. Un producător local are multe necunoscute într-un astfel de demers: către ce piață să se orienteze, care sunt costurile, cine este competiția, care sunt riscurile la care se expune, care este cererea pe aceste noi piețe, cine sunt partenerii cu care va lucra, căror reglementări legale trebuie să se supună și mule altele.

Există mici producători care cu o atitudine pozitivă au găsit oportunități pe piețe externe și au luat-o pas cu pas să cucerească lumea cu produsele lor. Am cunoscut un proprietar de pensiune agroturistică în Maramureș care în fiecare an se prezenta la târguri de turism din Europa sau de peste ocean pentru a promova serviciile sale. Un exemplu demn de urmat acest om plin de inițiativă care a folosit cu succes notorietatea și avantajele unice ale zonei turistice în care își desfășoară afacerea.

Unde să apeleze un mic producător ca să acceseze piețe de export? Participarea la târguri reprezintă un instrument important în a te face cunoscut pe piețe externe și în ultima perioadă au apărut și soluții viabile pentru susținerea cheltuielilor cu astfel de demersuri: finanțări nerambursabile, cofinanțări din programe guvernamentale, credite, programe susținute de ambasade și consulate din diferite țări.

Cu cât o țară este mai dezvoltată cu atât valoarea adăugată a exporturilor este mai ridicată. Din păcate, România, în special în sectorul agricol unde are potențial, exportă materie primă și importă produse procesate. Țara noastră este fruntașă în Europa la exportul de cereale și material lemnos.

Măsura exporturilor românești este ținută de INS (Institutul Național de Statistică) pe care le transpune în balanța comercială. În România în mod tradițional importurile sunt mai mari decât exporturile, acestă diferență constituind deficitul comercial. Conform Băncii Naționale investițiile străine constituie o sursă importantă în exportul românesc, un lucru benefic pentru economie, însă aceasta nu înseamnă că se exportă produse românești ci produse fabricate în România. Este îmbucurător faptul că în ultimii ani este în creștere ponderea exporturilor bazate pe tehnologie și servicii.

Și ca să privim lucrurile dintr-o perspectivă optimistă, exportul de produse românești conferă consumatorilor din străinătate acces la produsele pe care și le doresc și nu mă gândesc doar la marii nostalgici care visează la produsele românești – românii plecați peste hotare – ci la multe produse și servicii românești bine primite de străini.

Sursa poza [wpsm_button color=”orange” size=”small” link=”https://qmagazine.ro” icon=”link” rel=”nofollow”]aici[/wpsm_button]

Ti-a placut articolul? da-i un share!

Share on facebook
Share pe Facebook
Share on twitter
Share pe Twitter
Share on linkedin
Share pe Linkdin
Share on pinterest
Share pe Pinterest

Lasa un comentariu

Te-ar putea interesa si: