fbpx

Beneficiile consumului local de produse

Consumul local și achizițiile există de când lumea, din vremurile în care oamenii foloseau trocul și când toate produsele erau obținute din gospodăria proprie sau prin schimburi, într-o comunitate restrânsă. Nu sunt departe vremurile în care gospodarii se bazau în principal pe producția proprie, pe produse naturale, proaspete, fără adaosuri.

În prezent, achizițiile locale sunt studiate și uneori încurajate de economiști, politicieni, profesori și reprezintă un concept care dorește sa aducă în prim-plan beneficiile achizițiilor locale. De ce? Deoarece consumatorii nu au aceiași satisfacție cu produsele standardizate și pentru că există beneficii practice, sociale și morale în momentul în care achiziționăm un produs local.

Iată 10 motive să achiziționezi un produs local:

  1. Calitatea produsului. În special în domeniul alimentar, un produs local va fi mai proaspăt pentru că nu a mai fost supus operațiunilor și timpilor de ambalare și transport din locații îndepărtate. Un măcelar, un cofetar sau un producător de conserve va fi direct interesat să ofere clienților produse de calitate, igienă maximă, rețete deosebite, astfel încât să își păstreze și să câștige noi clienți. Eu sincer nu-mi închipui cum aș putea folosi la supă o legătură de pătrunjel adusă de la sute de kilometri sau cumpărată din supermarket, care a urmat un lanț lung de la producător – depozit – distribuție – ambalare – raft, a trecut prin multe variații de temperatură și prin multe mâini.
  1. Calitatea serviciilor. Afacerile locale de regulă angajează personal cu un grad mai ridicat de cunoștințe despre produse și alocă un timp mai lung înțelegerii clientelei.  Serviciile sunt poate primele care ar trebui achiziționate local. Dacă prestatorul e de prin partea locului atunci poți comunica direct cu el, să îi spui ce îți place și ce nu. Dacă ești mulțumit vor afla și alții. La fel dacă ești nemulțumit, fiind stimulată calitatea serviciilor. Când vorbim de prestarea serviciilor, partea financiară rămasă la prestator este cea mai mare, deci o parte mai mare va reveni comunității locale, nefiind implicate costuri cu materia primă, ambalarea, depozitarea și transportul. De obicei serviciile sunt achiziționate local (educație, servicii medicale, croitorie, înfrumusețare, alimentație publică, transport în comun, etc.) dar există situații mai sofisticate în care poți alege între un curs local și un curs online, turism local și turism extern. Sa luăm cazul controversat al serviciilor medicale. O comunitate puternică, responsabilă, implicată, unde se adună resurse suficiente va avea probabil dotări și prestatori de servicii mai mulți și mai profesioniști. De exemplu medici doritori să profeseze local, dotări medicale mai performanțe, confort superior al pacientului care nu va mai dori să se deplaseze în altă localitate sau țară.

 

  1. Prețul. Pentru două produse care au costuri de producție egale, cel care provine mai de departe va fi mai scump datorită costurilor implicate cu transportul, ambalarea, manipularea, depozitarea. Teoretic un produs local de aceiași calitate va fi mai ieftin într-un magazin local.

 

  1. Beneficii ecologice. Orice manipulare a mărfurilor implică un consum de curent, ambalaje, transport, apă, deci cu cât o marfă vine mai de departe cu atât impactul asupra mediului este mai mare.

 

  1. Se creează mai multe locuri de muncă. Evident că afacerile locale angajează localnici. Economic vorbind, crearea de locuri de muncă este cel mai mare beneficiu al unei afaceri locale. Angajații primesc salarii, își întrețin familiile, sunt aproape de locul de muncă, sunt eliminate costurile nedorite cu naveta, pot beneficia de mai mult timp personal.

 

  1. Taxele, impozitele se întorc în comunitatea locală. Da! Atunci când achiziționezi de la un producător local independent o parte semnificativ mai mare din banii cheltuiți revin comunității în care trăim. Cumpărând de la firme locale, veniturile la bugetul local vor fi mai mari. Bugetului local, diferit de bugetul central (național), îi revin o parte din impozitele și taxele plătite de populația locală și de agenții economici de importanță locală. Când cumperi de la un hypermarket în cea mai mare parte banii se colectează la bugetul unde este înregistrată firma (de exemplu în Bacău) iar dacă firma respectivă depășește o anumită dimensiune direct la bugetul centralizat. Comunitatea bine administrată va avea o calitate superioară a vieții deoarece din bugetul local se finanțează sistemul de învățământ, sănătate, cultură, securitate locală, investiții și alte servicii publice locale.

 

  1. Este o investiție în viitorul comunității în care trăiești. Afacerile locale sunt deținute de persoane care locuiesc în comunitate, existând o probabilitate mai mică ca acestea să părăsească localitatea, vor contribui mai mult la investițiile materiale și sociale. De asemenea încurajezi prosperitatea locală: antreprenorii și salariații sunt mult mai tentați să investească local, în mediul în care trăiesc. Un salariat va investi și va întreține un apartament în comunitatea în care trăiește iar un antreprenor local va achiziționa și va investi într-un spațiu comercial unde își desfășoară activitatea.

 

  1. Comunitatea locală își întărește identitatea. Cumpărăm local, consumăm preparate locale, ne relaxăm împreună în comunitatea noastră. Aceste fenomene sunt bazele tradiției, a unei apartenențe la un grup. Se răspunde astfel unei nevoi sociale elementare și oamenii devin mândrii de comunitatea în care trăiesc.

 

  1. Organizațiile non-profit primesc un suport mai mare din partea micilor întreprinzători decât din partea marilor companii, unde deciziile se iau centralizat. Un plus de alinare și de civilizație îndreptat către cei care au probleme.

 

  1. Cumpărând produse locale nu vei fi victima programelor naționale și internaționale de vanzare și de marketing. Local poți alege și sugera tu tipul produsului pe care îl dorești. De exemplu îți place nuca noastră românească – poți cumpăra cornulețe cu nucă sau îi poți sugera cofetarului că îți dorești un astfel de produs. În hypermarket vei găsi probabil cornulețe cu nucă de cocos, un produs exotic, care este o parte din politica de achiziție eficientă a lanțului, sau a unui producător care își eficientizează stocurile nerulate pe care le încorporează într-un nou produs aflat la ofertă.

 

Site-ul www.fabricatinRO.ro a fost modificat de ceva vreme și am împărțit toate produsele pe județe si regiuni ale României pentru a vă fi mai ușor să le găsiți pe cele locale.

Am văzut un bon al unei cărți cumpărate de la o librărie din SUA pe care scria că atunci când cumperi de la librărie peste 50% din banii cheltuiți se vor întoarce în comunitate, dacă cumperi de la un lanț de magazine aprox. 15% revin comunității iar dacă cumperi online va reveni 0. Sper să văd și în România o astfel de promovare.

Este o chestiune de comunicare, educație și obișnuință să achiziționăm câte un produs local atunci când e posibil pentru o investiție durabilă în comunitatea în care trăim.

Articol scris de Cristina Ianasi

Sursă poza : https://www.facebook.com/Aleg-s%C4%83-cump%C4%83r-rom%C3%A2ne%C8%99te-739088046217460/

 

Ti-a placut articolul? da-i un share!

Share on facebook
Share pe Facebook
Share on twitter
Share pe Twitter
Share on linkedin
Share pe Linkdin
Share on pinterest
Share pe Pinterest

Lasa un comentariu

Te-ar putea interesa si: